Chatten en babbelen
Windows Live Messenger is voor een aantal collega's al een normaal onderdeel van het opstartprogramma na binnenkomst in de kantoortuin. Ooit o.a. ook begonnen als maatregel om geluidsoverlast te voorkomen in de kantoortuin (niet goed vast te stellen of het werkt, of er inderdaad minder geluidsoverlast is ;-) ). Een handig middel om snel even een vraag te stellen aan een collega verderop.
Voor mij was het ook een moment om er thuis mee te beginnen. Langzamerhand kwamen er meer van dergelijke communicatiemiddelen bij. Google Talk ging eigenlijk vanzelf, kwam op een bepaald moment in de Gmail. Skype kende ik al wel maar ik maakte daar nooit gebruik van. Tot mijn zoon door ZO-Azië ging trekken en nu is het een normaal middel geworden.
In een werk-gerelateerd contact heb ik ooit gebruik gemaakt van DimDim, een mooie gratis videoconferencing omgeving. het liep als een trein. In SURFgroepen ook gewerkt met Adobe Connect.
Binnen het Mediacentrum werken we met een digitale helpdesk, Questionpoint 24/7. Wij noemen deze dienst ASK-Q. Er kan gebruik gemaakt worden van een chatfunctie, de Qwidget.
Helaas laat onze versie van Sharepoint (ShareNet genaamd) nog steeds niet toe dat we die kunnen installeren en gebruiken. Ervaringen vanuit andere bibliotheken die een chatmogelijkheid aan hun klanten aanbieden, laten namelijk zien dat die service erg gewaardeerd wordt. Online direct contact kunnen maken en geholpen worden, bij vragen van klanten meteen, indien nodig, verheldering kunnen vragen en antwoorden kunne geven, dat zijn krachtige middelen om een goede dienstverlening op te bouwen.
3 reacties:
Wat sneu zeg, dat Sharepoint die Qwidget in de wielen rijdt. We hadden destijds voor al@din ook de Qwidget getest. Het mooie eraan was vooral de koppeling met de vragendatabank en dat alles gelogged kon worden. Nadeel de responstijden in een gesprek. Heeeeeel traag. Zou je voorstander zijn van bijv. zo'n google Talkback venster op de site van het studiecentrum? Of een msn, yahoo, gmail etc. account die studenten dan in hun contactlijst kunnen opnemen, terwijl het SC alleen maar op Meebo of Ebuddy hoeft ingelogd te zijn om op alle accounts 'online' te zijn?
Ik ben zeker een voorstander van deze communicatiemiddelen. Maar we lopen tegen problemen aan bij eigenlijk elke widget die we willen implementeren. En aangezien er nog een lange, lange lijst van problemen bestaat voor de dienst ICT, staan wij achteraan in de rij voor oplossingen.
Los hiervan is het al van de zotte dat het Mediacentrum alleen online bestaat binnen het intranet.
Gelukkig hebben we nog het domein mediacentrum.info, een YouTube kanaal en een Twitteraccount.
Tijdens onze themamiddag afgelopen donderdag nog maar weer eens aangegeven bij directeur ICT hoe belangrijk het is dat het Mediacentrum een eigen website krijgt! En dat we dit soort toepassingen kunnen gaan invoeren. Windesheim wil scoren als hogeschool maar het zou mooi zijn als wij daar een rol in kunnen spelen toch?
Erik: zou het instellen van een msn account voor het Mediacentrum geen oplossing kunnen bieden? Is al eerder genoemd maar weet niet of het ook onderzocht is?
Een reactie posten